Κύριε εκπρόσωπε του δημάρχου,
Κύριε Πρόεδρε της Ισραηλιτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης
Κύριε Γενικέ Πρόξενε της Γερμανίας
Κύριε Αναπληρωτή Πρύτανη
Κύριε Κοσμήτωρ της Φιλοσοφικής
Κλυριε Πρόεδρε του Τμήματος Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής Α.Π.Θ.
Κύριε Διευθυντά του Τομέα Παιδαγωγικής Α.Π.Θ.


Το σεμινάριό μας είναι το δεύτερο που επιχειρούμε στην πόλη της Θεσσαλονίκης μετά από το επιτυχημένο σεμινάριο που κάναμε το 2012 με 170 συμμετοχές και πολύ ικανοποιητική αξιολόγηση. Λέω στην πόλη μας γιατί κάποιοι από εμάς κληθήκαμε και πραγματοποιήσαμε μικρότερα σεμινάρια και σε άλλες πόλεις. Αποφασίσαμε, λοιπόν, με τους καλούς μου συναδέλφους να καθιερώσουμε αυτήν την «οφειλή» στην πόλη μας και τους εκπαιδευτικούς της. Η Ρένα Μόλχο ισχυρίζεται ότι έχουμε καθιερώσει ένα «μοντέλο» .
Θα ήθελα, με τη σύμφωνη γνώμη σας, να το αφιερώσουμε ξανά στους 55.000 Εβραίους συμπολίτες και συμπολίτισσές μας που εξοντώθηκαν στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Κυρίως να το αφιερώσουμε στα παιδιά που χάθηκαν, γιατί μαζί με αυτά χάνεται και η ελπίδα για το αύριο. Θα ήθελα να ήταν αχρείαστο το σεμινάριο αυτό.
Η σιωπή που κυριαρχούσε μέχρι πρόσφατα σε σχέση με την ιστορία της πολης έχει αρχίσει να σπάει: το οπτικοαστικό αρχείο του Σπιλμπεργκ που βρίσκεται εδώ και τέσσερα χρόνια στο ΑΠΘ, το εσωτερικό και το εξωτερικό μνημείο που στήθηκαν τιμώντας τη μνήμη των νεκρών και αναγνωρίζοντας την ύπαρξη του Εβραϊκού νεκροταφείου, η προκήρυξη της έδρας Εβραϊκών Σπουδών, τα δύο μαθήματα που διδάσκονται στο ΑΠΘ για το Ολοκαύτωμα δεν είναι αρκετά για να ξεπλύνουν τη ντροπή μας, τίποτε δεν θα ήταν αρκετό, αλλά είναι σταθερά βήματα για την αποκατάσταση της αλήθειας και για τη διάσωση της ιστορικής μνήμης.
Εάν αλλάξω προσωρινά κοστούμι και φορέσω το αυτοδιοικητικό μου θα ήθελα να αναφερθώ και σε όσα κάνει ο Δήμος Θεσσαλονίκης: από την καθιέρωση του Εβραϊκού περίπατου στις ξεναγήσεις, την καλή επικοινωνία με την Ισραηλιτική Κοινότητα και την αύξηση τουριστών από το Ισραήλ αλλά και από όλη την Εβραϊκή διασπορά, τις εκδηλώσεις μνήμης που διοργανώνει εδώ και τρία χρόνια ο δήμος, όλα αυτά δεν είναι λίγα…

Σήμερα στην Ελλάδα όσοι ασχολούμαστε με το ζήτημα των Εβραίων, από μεμονωμένους ερευνητές και ερευνήτριες έως την Εταιρεία Μελέτης του Ελληνικού Εβραϊσμού, το οφείλουμε εν πολλοίς στη συστηματική εργασία δύο γυναικών επιστημόνων, της ιστορικού Ρένας Μόλχο και της Ομότιμης Καθηγήτριας της Φιλολογίας, Φραγκίσκης Αμπατζοπούλου, της Καθηγήτριας στο Πανεπιστήμιο του Βόλου, ιστορικού Ρίκας Μπενβενίστε. Και οι τρεις άνοιξαν δρόμους για τους νεώτερους ερευνητές και ουσιαστικά ίδρυσαν το διεπιστημονικό πεδίο των Εβραϊκών Σπουδών με προέκταση στις Σπουδές Μνήμης, στη μελέτη της στρατοπεδικής λογοτεχνίας και φυσικά, ανανέωσαν τη μελέτη της νεώτερης ιστορίας με εστίαση στους Έλληνες Εβραίους. Για τον λόγο αυτόν, οφείλονται και στις τρεις θερμές ευχαριστίες. Κοντά σ’ αυτές θα ήθελα να ευχαριστήσω τον συνάδελφό μου Δημήτρη Μαυροσκούφη, Καθηγητή Διδακτικής Μεθοδολογίας και Ιστορίας της Εκπαίδευσης και τον Γιώργο Κόκκινο, Καθηγητή Ιστορίας και Διδακτικής της Ιστορίας, ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Αιγαίου για τη συνεισφορά τους στο πεδίο με κάθε τρόπο. Τέλος, γιατί η φιλία και η συνεργασία είναι πολύ σημαντικές ευχαριστώ από καρδιάς τον Ντέβιντ Σαλτιέλ, Πρόεδρο της Ισραηλιτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης για όσα έχουμε κάνει μαζί και για όσα θα κάνουμε στο μέλλον.
Στους δύσκολους αυτούς καιρούς με τους μειωμένους μισθούς των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων και τις μειωμένες αντοχές όλων μας η γενναιόδωρη χορηγία του Γερμανικού Προξενείου ήταν κάτι παραπάνω από αναγκαία. Ευχαριστούμε θερμά Dr. Ingo von Voss, Γενικό Πρόξενο της Γερμανίας  για την εμπιστοσύνη και την υποστήριξη.
Για να μην πέσει το σπίτι μας να μας πλακώσει, να ευχαριστήσουμε τον Αναπληρωτή Πρύτανη, κ. Θόδωρο Λαόπουλο, Αναπληρωτή Καθηγητή Φυσικής και υπεύθυνο της Επιτροπής Ερευνών για τη δωρεάν παραχώρηση των δύο αιθουσών. Θα μας έδινε άραγε και μία τρίτη;
Θα ήθελα να ευχαριστήσουμε θερμά τις 19 πολύτιμες εθελόντριες και τον έναν ακριβοθώρητο εθελοντή μας, καθώς και την άοκνη γραμματεία του σεμιναρίου τις κυρίες: Xαρούλα Κρομυάδου, Κωνσταντία Λιούζα & Δώρα Σεϊτανίδου, ΜΔΕ Παιδαγωγικής.
Και λίγα στατιστικά: παρά το γεγονός ότι αυτή τη φορά δεν απευθυνθήκαμε στους όμορους νομούς, εξαιτίας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μας βρήκαν συνάδελφοι και από άλλους Νομούς (Κοζάνης, Γρεβενών, Χαλκιδικής, Κομοτηνής, Κιλκίς): 257 δηλώσεις συμμετοχής, Αγγλικής 2, Γαλλικής 4, 91 φιλόλογοι, 4 Θεολόγοι, 10 ερευνητές, Φοιτητές 29+20 εθελοντές, 60 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης,

Δημοτικά
Γυμνάσια
Γενικά Λύκεια
Ιδιωτικά
1.    11o Δημοτικό Σχολείο Ευόσμου
2.    15ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ
3.    1ο Δ.Σ Ν. ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ
4.    1ο Δημοτικό Σχολείο Ασβεστοχωρίου,
5.    2 ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΝΕΑΣ ΡΑΙΔΕΣΤΟΥ
2ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΠΑΝΟΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
6.        10/θ Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Γέφυρας
7.    23o ΔΣ Καλαμαριάς,
8.   2ο Δημοτικό Σχολείο Συκεών,
9.    33o Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης (Άσυλο του Παιδιού),
10. 34ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης
11.  3ο Δημοτικό Σχολείο Ωραιοκάστρου,
12. 41ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
13. 5ο Δ.Σ. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
14. 5ο ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕΝΕΜΕΝΗΣ
15. 5ο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Περαίας,
16. 63ο Δημοτικό Σχολείο Θεσ/νίκης
17. 67ο ΔΗΜ. ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
18. 83ο Δ.Σ. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
19. Δημοτικό Σχολείο Αγίας Τριάδας,
20.ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΒΑΣΙΛΙΚΩΝ
21. 6ο Διαπολιτισμικό Δημοτικό Ελευθερίου-Κορδελιού,
22. 6ο Διαπολιτισμικό Δημοτικό Ευόσμου Θεσσαλονίκης
23. 9/θ Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Βαθύλακου
24. ΔΗΜ. ΣΧΟΛΕΙΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ
25. Διαπολιτισμικό Δημοτικό Σχολείο Νέων Επιβατών,
1.    15o Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης
2.    19ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης,
3.    1o ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΕΝΕΜΕΝΗΣ,
4.    1ο Γυμνάσιο Σταυρούπολης,
5.    1ο Γυμνάσιο τριανδρίας
6.    1ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΧΑΛΚΗΔΟΝΑΣ
7.    2o Γυμνάσιο Ευκαρπίας,
8.   2ο Γυμνάσιο Ελευθερίου Κορδελιού
9.    2ο Γυμνάσιο Κοζάνης
2ο Γυμνάσιο Πολίχνης
10. 28ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης,
11.  2o Γ/ΣΙΟ ΚΟΥΦΑΛΙΩΝ
12. 1ο Γ/Σ ΘΕΡΜΗΣ,
13. 31o Γυμν. Θεσσαλονίκης
14. 3ο Γυμνασιο Αγ. Αθανασίου
15. 3ο Γυμνάσιο Ελευθερίου-Κορδελιού,
16. 3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ
17. 3ο Γυμνάσιο Λαγκαδά
18. 3ο γυμνάσιο Πτολεμαϊδας
19. 3ο Γυμνάσιο Χαριλάου
20.4ο Γυμνάσιο Ευόσμου,
21. 4ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΥΚΕΩΝ
22. ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΞΙΟΥ
23. Γυμνάσιο Αξιούπολης Κιλκίς
24. ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΒΑΣΙΛΙΚΩΝ
25. Γυμνάσιο Ν. Μαδύτου,
26. Γυμνάσιο Νέων Επιβατών
27. 6ο Γυμνάσιο Σταυρούπολης
28.8Ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ
29. 9ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς,
30.ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΟΣΜΟΥ

1.    1ο ΓΕ.Λ. Ευόσμου
2.    1ο ΓΕ.Λ. ΘΕΡΜΑΪΚΟΥ
3.    1ο ΓΕΛ Κοζάνης
4.    1ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΙΚΡΑΣ
5.    1ο Γενικό Λύκειο Ξάνθης
6.    24ο ΓΕΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
7.    28o Γενικό Λύκειο Θεσσαλονίκης
8.   2ο ΓΕΛ Ευόσμου
9.    2ο ΓΕΛ Κουφαλίων
10. 3ο Λύκειο Αμπελοκήπων
11.  3ο ΓΕΛ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ
12. Λύκειο Καμπάνη
13. Ειδικό Γυμνάσιο- Λύκειο ΕΑΕ Κωφών κ Βαρηκόων Θεσ/νικης
14. Γενικό λύκειο Μουδανιών
15. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΣΙΑΤΙΣΤΑΣ
3ο Λυκειο Θεσσαλονικης
4o ΓΕΛ Σταυρούπολης,
16. 6ο ΓΕΛ Καλαμαριάς
17. ΓΕΛ ΜΥΓΔΟΝΙΑΣ
ΓΕΛ Πεύκων,
18. 7ο ΓΕΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
19. 8ο ΓΕΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

1.    Γυμνάσιο Ελληνικού Κολλεγίου Θεσσαλονίκης
2.    Εκπαιδετήρια Απόστολος Παύλος,
3.    Εκπαιδευτήρια Βασιλειάδη
4.    Ιδιωτικό Σχολείο Ισραηλιτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης,
5.    ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ


25
30
19
5
καλλιτεχνικά

Πειραματικά
ΕΠΑΛ
1.    Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Αμπελοκήπων
2.    Μουσικό Σχολείο Κομοτηνής
3.    Μουσικό Σχολείο Σιάτιστας

1.    ΕΙΔΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ- ΛΥΚΕΙΟ ΕΑΕ ΚΩΦΩΝ ΚΑΙ ΒΑΡΗΚΟΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
2.    Επας ΟΑΕΔ 1Η ΕΠΑΣ 2Η ΕΠΑΣ, ΕΠΑΣ ΩΡΑΙΟΚΑΣΤΡΟΥ
ΕΠΑΣ ΛΑΚΚΙΑΣ, ΛΑΓΚΑΔΑ
3.    ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΕΠΑΛ ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗΣ

1.    1ο 12/θ Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης,
2.    2ο Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης,
3.    ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
4.    Πρότυπο Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
ΕΠΑΛ Ναούσας


Φέτος, επειδή θεωρήσαμε ότι απευθυνόμαστε και πάλι σε κάποιο κομμάτι των εκπαιδευτικών που έχει παρακολουθήσει το πρώτο μας σεμινάριο και έτσι δεν έχουμε ξεναγήσεις. Έχουμε όμως ένα cd που περιέχει μεγάλο μέρος από αυτά που κατά την κρίση μας βοηθούν αυτούς που διδάσκουν για το Ολοκαύτωμα: άρθρα, ταινίες, ομιλίες, μουσική… Μία άλλη αλλαγή είναι ότι τα εργαστήρια απευθύνονται στην ολομέλεια και είναι μισής ώρας. Τέλος, την Κυριακή το πρωί κάποιοι εκπαιδευτικοί θα παρουσιάσουν τη δουλειά που κάνουν στο σχολείο τους.
26 ομιλίες οργανωμένες σε έξι ενότητες:
1.       Πτυχές από την ιστορία των Ελλήνων Εβραίων
2.      Ιστορικές και παιδαγωγικές συνιστώσες του Ολοκαυτώματος
3.      Συγκριτικές συνιστώσες στη διδασκαλία του Ολοκαυτώματος
4.      Το Ολοκαύτωμα στη δημόσια σφαίρα
5.      Οι εκπαιδευτικοί παρουσιάζουν τη δουλειά τους
6.      Εργαστήρια
Με την επιμονή του κ. Κόκκινου ανοίξαμε το σεμινάριο και στους εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και έτσι χρειαστήκαμε και δεύτερο αμφιθέατρο! Ζητούμε συγνώμη από όσους θα μας παρακολουθούν σε live streaming. H άλλη μας επιλογή θα ήταν να αποκλείσουμε τους υπεράριθμους.

Ανέστης Τελίδης, δημοτικός σύμβουλος, εντεταλμένος Παιδείας
Λάζαρος Σεφιχά, Αντιπρόεδρος Ισραηλιτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης
Dr. Ingo von Voss, Γενικός Πρόξενος της Γερμανίας
Αναπληρωτής Πρύτανη, Αναπληρωτής καθηγητής Θόδωρος Λαόπουλος, Πρόεδρος της Επιτροπής Ερευνών και ουσιαστικά, ο οικοδεσπότης μας
Καθηγητής Κωνσταντίνος Μπίκος, Πρόεδρος Τμήματος Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής Α.Π.Θ.
Οι βεβαιώσεις παρακολούθησης θα δοθούν στο διάλειμμα της Κυριακής μετά τους εκπαιδευτικούς και πριν τα εργαστήρια. Να έχετε όλες και όλοι ένα παραγωγικό σεμινάριο.

Καλώ τον Καθηγητή Δημήτρη Μαυροσκούφη, Κοσμήτορα της Φιλοσοφικής και Πρόεδρο της Οργανωτικής Επιτροπής του Σεμιναρίου να κηρύξει την έναρξή του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου